conflicten
Waarom
Conflicten ontstaan: bijvoorbeeld verschillende meningen, communicatiestijlen, reacties of waarden zorgen voor wrijving. Ontkenning van een conflict is de belangrijkste oorzaak voor grote escalaties. Hoe eerder je in het conflict bemiddelt, hoe minder werk het is. Dat is echter zo spannend, dat men vaak wacht tot het team stukloopt op het conflict.
De training
Doel van de training is om om de destructieve teamdynamiek te doorbreken en voor zover mogelijk te helen. Dat kan in iedere conflictfase. De training kan bestaan uit de volgende onderdelen:
- Theorie
over bijvoorbeeld conflictfasen, oorzaken, feedback en interventiemethoden - Analyse
over het huidige conflict: interne/externe oorzaken, moderatoren en pijnpunten - Begeleiding
met gebruik van provocatieve coaching als groep het conflict aankaarten - Beslis
willen en gaan jullie samen verder? en zo ja, hoe?
Maatwerk
Van alle trainingen is conflictmanagement wel het meest ‘op maat’-werk. Wat voor jullie werkt is erg afhankelijk van het type conflict, de fase ervan, wie erin betrokken is geraakt, waarom, hoe de samenstelling is op de trainingsdag zelf, wie zich hoe voelt, zich waardoor aangevallen voelt, et cetera. Daarom is afstemming in aanloop naar de sessie essentieel.
Testimonial
Anonieme studentenorganisatie ’11-’12: “Aangezien onze FSR maanden met een conflict liep en we er zelf niet uit kwamen hebben we de hulp van academy ingeschakeld. Het ging er vrij hard aan toe wat ik niet verwacht had, maar wat wel zorgde voor een heldere uitkomst waarin alle partijen zich konden vinden. Een groot pluspunt is dat onze trainer, Laurens, ook na de training regelmatig contact om nam om te informeren hoe het ging en om ons op de goede weg te helpen/houden.”
Anonieme studentenorganisatie ’10-’11: “Toen ons team twee kampen ontstonden, hebben we een crisistraining aangevraagd. Door de open sfeer en werkvormen, hebben de teamleden elkaars meerwaarde herontdekt en konden we alsnog samen het jaar goed afronden.”